Grupa ludzi biegnąca z belką nad głowami

Zalety treningu grupowego w terenie

Pierwsza myśl – to nie dla mnie. Nie znam się, nie wiem czy lubię, i w ogóle po co mi trening na świeżym powietrzu w grupie… W dodatku zmęczenie, stres i strach przed wirusem Covid-19, czy nawet złapaniem przeziębienia… Ale może warto przyjrzeć się tematowi raz jeszcze?

A może to strzał w dziesiątkę?

Czy przypadkiem rodzice nie powtarzali zawsze, że ruch na powietrzu wspomaga cały organizm a w tym i odporność? W zasadzie całe dnie spędzam przed komputerem w pozycji siedzącej, a może warto rozprostować kości, rozciągnąć bolący kręgosłup, pooddychać świeżym powietrzem? Byłoby fajnie porozmawiać bezpośrednio z ludźmi, którzy podzielają moje pasje do aktywności fizycznej? Trening w domu, to nie trening, a na siłownię lub fitness i tak nie mogę iść, bo pozamykane z powodu lockdown`u lub innych ograniczeń. A może to jednak jest dla mnie? I może właśnie tego potrzebuję?

W obecnej sytuacji, panującej pandemii, zmienił się sposób naszej pracy i nauki, spędzania wolnego czasu, zmieniło się nasze podejście do higieny i zdrowia. Wokół panują zakazy i nakazy, które potęgują stres i niepewność. Martwimy się jak się uchronić przed chorobami? Jak nie wpaść w depresję? Na wiele rzeczy nie mamy wpływu, nie wiemy co przyniesie jutro. Warto w takich momentach skupić się na tym, co można zrobić i na co ma się realny wpływ. Możemy wzmocnić swój organizm i podnieść odporność. Skierować myśli i działania na siebie i swoje zdrowie, a nie na otaczające nas problemy. Zacznijmy od dzisiaj, nie od następnego poniedziałku, nie od jutra!

W jaki sposób ćwiczenia na powietrzu mogą mnie wzmocnić?

Niezależnie czy masz jasno określony sportowy cel, czy po prostu chcesz zawalczyć o lepszą wersję siebie, to nie może Cię zabraknąć na takich zajęciach. Oto dlaczego:

  • Zalety ruchu na świeżym powietrzu są znane nie tylko naszym rodzicom, ale zostały potwierdzone przez instytuty i uniwersytety na całym świecie, na przykład przez Uniwersytet Essex w Anglii (opracowane badania na temat korzystnego wpływu przyrody na poprawę zwłaszcza zdrowia psychicznego);
  • Wzmacnia się system odpornościowy;
  • Zmniejsza się poziom stresu;
  • Lepsza praca całego organizmu: dotleniony mózg, czyste płuca, lepsze ukrwienie, szybsze trawienie, mocniejsze mięśnie, co prowadzi do zapobiegania chorobom cywilizacyjnym takim jak: miażdżyca, otyłość, choroby serca, cukrzyca;
  • Podczas ruchu wydzielane są w organizmie endorfiny, tak zwane „hormony szczęścia”;
  • Poprawa jakości snu;
  • Więcej energii i bystrzejszy umysł;
  • Obcowanie z naturą zwiększa naszą energię i witalność;
  • Ćwiczenia w terenie w słoneczne dni pomagają uzupełnić niedobory witaminy D (odpowiedzialnej za mocne kości, silne mięśnie, poprawę samopoczucia), nawet w pochmurny dzień jest więcej światła na dworze niż w domu (nie wliczając sztucznego oświetlenia, które powoduje wiele zaburzeń);
  • Zapobieganie depresji – poprawa humoru i samooceny, gdy ćwiczymy na powietrzu.

Coraz więcej czasu spędzamy przed komputerem i smartfonem. Internet to nasze drugie życie. Pracujemy zdalnie, robimy kursy online, kończymy e-uniwersytety, czytamy e-booki, spędzamy wolny czas nie odklejając się od fotela. A może warto zacząć inaczej, aktywnie i na powietrzu? Oprócz oczywistych korzyści zdrowotnych uprawiania sportu, siedzenie cały dzień w czterech ścianach może zwyczajnie się znudzić. Ćwiczenia grupowe w terenie to zupełnie coś innego. To świetna alternatywa i przeciwwaga dla siedzącego trybu życia i powtarzalnych ćwiczeń na siłowni. Wychodzisz z domu, masz przestrzeń, naturalne światło, oddychasz „pełnymi płucami” i od razu czujesz się lepiej. Każdy trening jest inny, bo i warunki pogodowe, miejsce zajęć, same ćwiczenia są inne. Różnorodność terenu a nawet opór wiatru to nieraz dodatkowe wyzwanie, tym samym przeniesienie twojego treningu na wyższy poziom.  

Jeśli masz obawy przed zajęciami sportowymi w terenie z powodu złapania przeziębienia czy nawet koronawirusa, to radzimy jak się do nich przygotować. Jeśli jesteś zdrowy, to jest to najlepszy moment, żeby się dodatkowo wzmocnić i nie dać szans żadnym chorobom. Na objawy koronawirusa czy grypy najlepsze są domowe sposoby, jak rosół z kury z warzywami (niech tam się też znajdzie świeży imbir, kawałek cebuli i kurkuma), herbata z cytryną i miodem, oraz przemycony w kanapce czosnek. Proste i skuteczne. Na noc wziąć aspirynę i maksymalnie po trzech dniach kuracji objawy powinny przejść. W przypadku gdy mamy podejrzenie zakażenia koronawirusem należy zostać w domu, niezwłocznie zadzwonić na infolinię NFZ (800 190 590) i tam zostaną udzielone wszystkie informacje i instrukcje jak postępować.

Nie zapominajmy, że zdrowa, zbilansowana dieta to klucz do dobrego samopoczucia. Dobry tłuszcz to nasz przyjaciel, nie wróg. Znajdziemy go w dobrej jakości mięsie, rybach, orzechach, oliwie z oliwek oraz awokado. W naszej diecie nie może zabraknąć: jaj, serów, warzyw i owoców oraz ryżu i kasz. Wybierajmy składniki jak najmniej przetworzone. Należy się również odpowiednio nawadniać, szczególnie w trakcie i po intensywnym treningu, i w zależności od wyznaczonego celu, wypijać specjalistyczne odżywki potreningowe.

Jakie są zalety zajęć zorganizowanych?

Przede wszystkim takie zajęcia dostosowane są do Ciebie, twoich potrzeb i celu jaki chcesz osiągnąć. Inny trening będzie przewidziany dla grupy przygotowującej się do biegów OCR (z ang. Obstacle Course Racing, tak zwany „bieg z przeszkodami”), a inny osób stawiających na ogólny rozwój. Jesteś pod opieką trenera i jednocześnie trenujesz w grupie, która razem wykonuje te same ćwiczenia (na różnych poziomach trudności), pokonuje te same przeszkody. Życzliwa pomoc, dobre słowo, uśmiech, wspólna motywacja i obserwacja innych. Wyznajemy zasady fair play i zdrowej rywalizacji. W naszym internetowym świecie zapominamy jak ważny jest bezpośredni kontakt z drugim człowiekiem. Dodatkowo w grupie można się sprawdzić, nawiązać kontakty z osobami o tych samych pasjach do sportu i aktywności fizycznej. Uczestnicy wspierają się nie tylko w trakcie treningu. Jest adrenalina i przygoda.

Serdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych na zajęcia grupowe zorganizowane przez Kontener Formy, prowadzony przez Trener Konar, działający w Gdyni i w Rumi. Przykładowe ćwiczenia w grupie podzielone na typy zajęć to:

  • Trening OCR – wyskoki i wszelkie skakania, lina pionowa i pozioma, podciągania (drążek, kółka), stopy do drążka wisząc, pokonywanie przeróżnych torów przeszkód;
  • Trening Ogólnorozwojowy – pompki, przysiady, padnij-powstań, breakdance z podporu przodem, kozaczek.

A czy mogę samodzielnie zrobić trening na dworze?

Oczywiście możesz. Lepiej spędzać czas na dworze niż przesiadywać kolejne godziny na krześle przed komputerem czy telewizorem. Jednak trening pod fachowym okiem doświadczonego trenera Konara, finalisty telewizyjnego programu Ninja Warrior Polska, zawodnika Mistrzostw Europy w biegach przeszkodowych i sędziego wielu zawodów sportowych, jest nieporównywalny pod wieloma względami:

  • Gwarancja wysokiej jakości planu treningowego – unikasz braku rezultatów;
  • Oszczędzasz czas – nie błądzisz wśród wielu zajęć, aktywności czy ćwiczeń, których są tysiące – trener dobierze odpowiednie dla Ciebie i celu, który masz wyznaczony. a Ty osiągniesz go w jak najszybszym czasie;
  • Zdrowie na pierwszym miejscu – trener skoryguje źle wykonywane ćwiczenia, a Ty unikasz niepotrzebnych kontuzji – godnie z potrzebami możliwy jest również trening indywidualny;
  • Indywidualne podejście – tempo i stopień zaawansowania zadań, dobór właściwych ćwiczeń, ich sekwencja i ilość, dla optymalnych wyników;
  • Zero nudy – wiedza i doświadczenie trenera pozwala na wyznaczanie nowych, ciekawych i różnorodnych ćwiczeń – trenujesz w różnych miejscach i przez cały rok.

Praca nad swoim ciałem to praca nad zdrowiem. Jej rozpoczęcie to niewątpliwie inwestycja na całe życie. Jeśli tylko czujesz się zdrowo, to nawet w tych ciężkich momentach, związanych z pandemią i całą nową rzeczywistością, warto zacząć lub powrócić do zdrowego stylu życia. Nie wahaj się – weź ze sobą przyjaciółkę, zaproś kolegów, wyciągnij rodzeństwo i widzimy się na grupowych zajęciach w terenie!

  • Gdzie – Gdyniatereny leśne (biegając po terenach leśnych nie trzeba używać maseczek), plac do street workout’u i plaża miejska oraz za dodatkową opłatą teren OCR Parku w Gdyni,
  • Z kim – zajęcia organizowane przez Kontener FormyTrener Konar,
  • Co – Trening Ogólnorozwojowy OUT; Trening OCR;
  • Kiedy – skontaktuj się już dzisiaj i wskakuj na następne zajęcia,
  • Kto – Czekamy na Ciebie!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.